GENEZENDE VOORDELEN VAN UIEN

27-10-2021


Prei, bieslook, lente-uitjes, rode uien, gele uien, witte uien, sjalotten en elk ander type allium dat je lekker vindt, zijn de antibiotica van de natuur.

Helaas eten mensen niet vaak een grote hoeveelheid uien - misschien één keer per maand een schijfje in de soep, of een keer per week een plakje bovenop een salade. Om echt te profiteren van de antibacteriële eigenschappen van uien, moeten we ze meer centraal stellen in ons leven.

Sommige mensen klagen over spijsverteringsproblemen als ze uien eten. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn uien echter geen irriterende stoffen. Integendeel, ze zijn zeer medicinaal.

Maagklachten van uien is een indicatie dat iemand een verhoogd niveau van onproductieve bacteriën in het spijsverteringskanaal heeft. De uien werken eraan om die bacteriën te elimineren, en de resulterende afsterving kan zich vertalen in tijdelijk ongemak.

Een specifieke aandoening waar veel mensen tegenwoordig mee te maken hebben, is SIBO, dat grotendeels een mysterie is voor de medische wereld. Wat meestal verantwoordelijk is voor deze bacteriële overgroei in de dunne darm zijn Streptococcus A en B, verschillende stammen van E. coli, C. difficile, H. pylori, Staphylococcus en/of verschillende soorten schimmels (exclusief Candida, de natuurlijke schimmel die we nodig hebben om te overleven).

Uien zijn één van de meest succesvolle voedingsmiddelen ter wereld om bacteriële overgroei in het lichaam tegen te gaan, waardoor ze een ster zijn voor iedereen die met SIBO te maken heeft.

Deze kwaliteit verhoogt ook de aanmaak van B12 door het lichaam. Als je uien vermijdt vanwege een gevoelig spijsverteringskanaal, probeer ze dan eerst in zeer kleine hoeveelheden aan jouw dieet toe te voegen. Na verloop van tijd zal hun reinigende effect je in staat stellen grotere porties ervan te verdragen.

We zouden er allemaal goed aan doen om vrienden te maken met uien. De zwavel die ze bevatten (inclusief de fytochemische allicine, andere organosulfiden en zwavelverbindingen die nog niet zijn ontdekt in onderzoek) maakt deel uit van wat uien tot het antibioticum van de natuur maakt. Het is ook verantwoordelijk voor het bevrijden van het lichaam van blootstelling aan straling, het uitstoten van virussen en het verwijderen van DDT en andere pesticiden, herbiciden en giftige zware metalen.


TIPS


Vermijd de tip die je weleens hoort om uien te spoelen of te weken om ze minder scherp te maken. Deze techniek verlaagt de potentie van uien, omdat het de geneeskrachtige eigenschappen verdunt die bacteriën doden en je immuunsysteem versterken om je gezond te houden.

Wanneer je iets eet waarvan je weet dat het geen gezonde keuze is, voeg dan wat uien toe om de schadelijke effecten tegen te gaan. (dit betekent niet dat je een bord uienringen moet bestellen).

Ondergedompeld in slecht beslag en gebakken in slechte olie, zijn uienringen niet aan te raden. Als je een hotdog eet, leg er dan wat gehakte rauwe ui boven op.

Als je uit eten gaat in restaurants en je zorgen maakt over het oppikken van griepvirussen, norovirussen of voedselvergiftiging, bestel dan iets met uien. Als je bijvoorbeeld een salade bestelt, neem deze dan met ui om eventuele verontreinigingen te doden.

Zorg er bij het uitkiezen van uien op de markt voor dat elke ui stevig is en niet inzakt als je erin knijpt. Probeer uien te vermijden die nieuwe groene tips ontkiemen. (dit is iets anders dan het kopen van een vers geplukte ui met de groenten er nog aan - die uiengroenten zijn zeer gunstig).

Experimenteer met verschillende soorten uien in verschillende gerechten.

Probeer bieslook in guacamole, lente-uitjes in hummus, rode uien in salades en roerbakgerechten, prei in soepen, of probeer gestoomde gele of witte uien.

Als je last hebt van sinuscongestie, verkoudheid of griep, probeer dan gesnipperde ui in een kom met warm tot heet water te leggen, een handdoek over je hoofd en de kom te draperen en in te ademen. Dit is een geweldige techniek voor het afbreken van slijm en het losmaken van congestie.

Als je het snel koud krijgt, moeite hebt met opwarmen, altijd een trui moet dragen en/of worstelt met koude handen en voeten, probeer dan uien in je dagelijkse routine op te nemen om de bloedsomloop te vergroten.

De zwavel in uien maakt ze geweldig voor het verlichten van gewrichtspijn, degeneratie, ongemak en voor het "repareren" van pezen en bindweefsel. Als je een ijzertekort hebt, zijn uien ook erg nuttig, omdat hun zwavelgehalte het ijzerverlies vertraagt.

Rijk aan sporenelementen zink, mangaan, jodium en selenium, helpen uien de huid te verjongen en de longen te beschermen. Als je wilt dat je huid er jonger uitziet, is het een goed idee om dagelijks uien te eten. Hetzelfde geldt als je vroeger een roker was en je een deel van die schade aan je longen zou willen herstellen.

Uien zijn zeer nuttig voor het aanpakken van verkoudheid en griep die bronchitis veroorzaken, en voor door bacteriën veroorzaakte longontsteking.

Ze zijn ook de ultieme ontstekingsremmers voor de darmen, helpen zweren te genezen, slijm uit de ontlasting te verwijderen en het darmkanaal te kalmeren.

In de oude folklore werd knoflook gebruikt om geesten weg te houden. Uien zouden een vergelijkbare reputatie moeten hebben - voor het weghouden van pathogene geesten. Door ze deel uit te laten maken van jouw dieet, krijg je een krachtige boost van het immuunsysteem en beschermt je tegen de pathogene wereld.

De volgende keer dat je hoestsiroop of decongestivum gaat kopen, pak dan een paar verschillende soorten uien tegelijk - hoewel ze misschien niet in hetzelfde gangpad liggen, zijn uien echt een medicijn.


EMOTIONELE STEUN


Als je te maken hebt met chronische frustratie, woede en ergernis - of het nu gaat om andere mensen, gebeurtenissen of jezelf - is het van cruciaal belang om uien in je routine op te nemen. Uien zuiveren woede uit het lichaam en helpen wrok, woede, ergernis en teleurstelling los te laten, zodat je vrij kunt zijn om jouw leven te leiden.


GEESTELIJKE LES


Uien krijgen ten onrechte de schuld van een slechte adem. In feite is het tegenovergestelde waar: uien helpen bij het verlichten van een slechte adem. Wat echt verantwoordelijk is voor halitose zijn onproductieve bacteriën in de darm die opstijgen naar de mond.

Omdat uien antibacterieel zijn, helpen ze dit probleem te bestrijden, zodat je adem na verloop van tijd zoeter gaat ruiken. Direct nadat je een ui hebt gegeten, kan er een aanhoudende geur zijn - dit is gewoon de natuurlijke zwavel van de ui en een teken dat het zijn werk doet.

Terwijl we ons concentreren op verschillende tandpasta's, mondspoelingen en pepermuntjes als het antwoord op halitose en de ui minachten als de vijand, is het echt onze redder.


In licht en liefde,

Jack van Dijk

Orthomoleculair geneeskundige